Bidrottningen

Alla inlägg under januari 2010

Av Bidrottningen - 6 januari 2010 23:46

Att hålla en strikt "diet" funkar inte om man inte får ta sig "nåt gott" emellanåt.

Så jag hittade ett recept i en bok av Cathrine Schück, Schücks sunda söta.

(Bilden e min egen, syns kanske *s*)


Chokladbars med nötter och frön


400g mörk choklad (minst 70%)

2 dl grädde (el havregrädde el likn)

2 dl hasselnötter

2 dl valnötter,mandel och cashewnötter

1 dl pumpakärnor

1 dl pistagenötter

1 dl paranötter

1 dl strimlade torkade aprikoser

1 dl russin

1 dl torkade tranbär eller torkade blåbär, körsbär eller fikon

kokosflingor


Klä en avlång form med smörpapper. Strö gärna kokos i den så blir det ett strössel på kakan. Smält chokladen i skål över kokande vatten.(Ni vet hur! ;-))

Häll i grädden i den smälta chokladen sen nötter och frukt. Bred ut det på smörpapperet och ställ in den i kylen några timmar.

Servera i små bitar.


Jag gjorde mindre sats, 300 g choklad och 1.5 dl grädde. Hade bara mandel så det blev 2 dl av den och mer aprikoser och tranbär än receptet anger. Russin ca 1 dl. Kokosflingorna hoppade jag över annars hade jag fortfarande tuggat, efter smakbitarna jag tog.   Kan nog tänka mig att det blir godare (ÄNNU godare) med fler olika nötsorter. Det får bli nästa gång. Jag har så det räcker ett par veckor nu, tror jag. Fryste in hälften.

Blir gott till kaffet!


GI
Av Bidrottningen - 6 januari 2010 11:59

Så här några dagar in på rivstarten, kunde jag inte motstå frestelsen att ställa mig på vågen. Minus 0,5 kg redan! :-)) KUL! Men jag tar det med ro. Jag vet hur det kan svänga upp och ner på en vecka.


Maten har gått bra. Håller mig till matlistan jag skrivit. Igår slank det dock ner lite sockerkakskanter från en halvbra sockerkaka, gjord av stora T och stora A. Men kanterna var GODA!! Men förbjudna så nåt mer sånt kommer inte in i min mun!

Jag skall göra en sats med fruktbollar istället, som jag kan ta av när sötsuget kommer. Och kanske lite chokladmousse också! Tänk så mycket gott man ändå kan äta när man äter enligt GI!!  

Av Bidrottningen - 5 januari 2010 19:28

 

Så har jägarnas nya hobby precis tagit slut. Vargslakten!!  

Var med och skriv på listan: "Nej till licensjakt på varg"!

Av Bidrottningen - 3 januari 2010 22:45

Efter ett av mina besök hos Ingegerd såg jag denna idé och lånade den. (Ja hon vet om det! ;-))

Blogga "Året i bilder" och vi pratar då här om året 2009.

Vissa bilder kommer nog i repris för er som brukar kika in här men det bjuder jag på!   


Januari - Lilla V har förevigat sin Lego skapelse. "Power miners" , för er som inte kommer i kontakt med Lego, dagligen. *s*

 

Februari -då hade vi fått mycket snö som det var kul att leka i! Från vänster, lilla M, lilla V och stora A.

 

Mars

Då hände det visst inget. Har inte en enda bild någonstans från denna månad!!!  


April - Vernissage hos lilla V´s klass.

 

Maj - Äppelblom och Vacker regnbåge (Kunde inte välja vilken av bilderna jag skulle ta, så jag bjuder på båda!)

   


Juni - Besök i Danmark, på Legoland bl a.  

Juli - Vi köpte vår husvagn!!! (Och sen den dagen är jag inbiten husvagnscampare!!   ) Här på vår första campinghelg i Eskilstuna. En jättefin och fräsch camping!! Hit skall vi i sommar igen!!


Augusti - Lilla V blev ormbiten!!! (Utan att han märkte det *s*)

    


September - ute i svampskogen hittade vi denna sten. KAN det vara en gammal gravsten????? (Hittade dock ingen inskription på den)


   


Oktober - Kallt och disigt

 

November - Julkakorna bakas

 


23 December - Julen är alldeles snart här!

 

Av Bidrottningen - 2 januari 2010 22:30

Efter en lång sovmorgon (jodå barnen har också vänt på klockan och sover till tio  ) blev det frukost och avfärd. Först lämna barnen hos farmor å farfar och sen mot firman, för jobb. Hemma vid åttatiden. Och nu halv elva så är ett av barnen här igen. LIlla V. *s* Han ville absolut komma hem, och så blev det. Men bara för att han längtade efter sitt lego.

I morgon skall vi ta en sväng till Sågmyra och deras "shoppingcenter" med både kläd- och nyinflyttade scrapbutiker! Skoj!!

På måndag börjar allvaret....eller jag skall nog säga: Resten av mitt liv!!  

Av Bidrottningen - 1 januari 2010 23:30

 

Har suttit och surfat lite på olika bloggar om och med GI/LCHF. Hamnade hos Cornelia och där hittade jag "RIvstart 2010". Tänkte: "Ja varför inte?" och anmälde mig. Men jag fegade lite och satte 5 kilo som mål på 8 veckor. Hoppas ju på mer men.....

Nån mer som hänger på??? *huh*  

Av Bidrottningen - 1 januari 2010 22:27

Så var det nytt år. Nytt nyårslöfte.....samma nyårslöfte som så många gånger förr, samma löfte som så många ger varje år. En del lyckades, en del inte (jag t ex). Men nu skall det bli ändring på detta!


Har knåpat ihop en matlista som sträcker sig över fyra veckor (det finns ett par luckor än så länge). Hoppas att nå reslutat, gärna snabbt.  

 


Vecka 1

Må: Stuvad vitkål och isterband

Tis: Airams gratinerade senapsfalu

Ons: Tacosoppa

Tor: Lax under pepparrotstäcke

Fre: Auberginegratäng under mozarellatäcke

Lör: Kyckling med rödvin- och champinjontäcke

Sön: Biff a la Lindström m dijonyoghurt


Vecka 2

Må: Bulgur m choritzoröra

Tis: Lax med smak av Grekland

Ons: Soppa på rotsaker

Tor: Lasagne på aubergine

Fre: Gorgonzolafilé med valnötter (Jennys utmaning nr 8-äntligen! *s*)

Lör: GIpasta m korv och chèvre

Sön: GI-pytt


Vecka 3

Må: Ostfylld köttfärslimpa m bacon

Tis: Korvrätt (letar recept)

Ons: GI-tacopaj

Tor: Lax på rotsaksbädd

Fre: Tonfiskrullar

Lör: Kyckling med parmaskinka, i foliepaket

Sön: ??


Vecka 4

Må: Fiskburgare med avokadosallad

Tis: Öppet (Jag skall bort på galej ;-))

Ons: Thaifrikadeller

Tor: Vilda järpar

Fre: Äppelbräserader kycklingfiléer

Lör: ??

Sön: Korvrätt




GI

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards