Bidrottningen

Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

GI godis

Av Bidrottningen - 6 januari 2010 23:46

Att hålla en strikt "diet" funkar inte om man inte får ta sig "nåt gott" emellanåt.

Så jag hittade ett recept i en bok av Cathrine Schück, Schücks sunda söta.

(Bilden e min egen, syns kanske *s*)


Chokladbars med nötter och frön


400g mörk choklad (minst 70%)

2 dl grädde (el havregrädde el likn)

2 dl hasselnötter

2 dl valnötter,mandel och cashewnötter

1 dl pumpakärnor

1 dl pistagenötter

1 dl paranötter

1 dl strimlade torkade aprikoser

1 dl russin

1 dl torkade tranbär eller torkade blåbär, körsbär eller fikon

kokosflingor


Klä en avlång form med smörpapper. Strö gärna kokos i den så blir det ett strössel på kakan. Smält chokladen i skål över kokande vatten.(Ni vet hur! ;-))

Häll i grädden i den smälta chokladen sen nötter och frukt. Bred ut det på smörpapperet och ställ in den i kylen några timmar.

Servera i små bitar.


Jag gjorde mindre sats, 300 g choklad och 1.5 dl grädde. Hade bara mandel så det blev 2 dl av den och mer aprikoser och tranbär än receptet anger. Russin ca 1 dl. Kokosflingorna hoppade jag över annars hade jag fortfarande tuggat, efter smakbitarna jag tog.   Kan nog tänka mig att det blir godare (ÄNNU godare) med fler olika nötsorter. Det får bli nästa gång. Jag har så det räcker ett par veckor nu, tror jag. Fryste in hälften.

Blir gott till kaffet!


GI
 
 
Jenny

Jenny

7 januari 2010 09:35

Håller helt med dig - strikta dieter fungerar inte, man måste ha "ett andningshål". Chokladbarsen ser jättegoda ut :)

Själv är jag nuförtiden supersugen på glass hela tiden. Förstår inte varför just glass, när det är så kallt ute?? Men, men - jag har kommit på att jag kan göra mina vanliga smoothies fast hälla i dubbelt så mycket frukt så har jag snabb och god glass direkt! :)

http://hallongumman.blogspot.com

 
Mia

Mia

10 januari 2010 19:21

De där ser riktigt goda ut! Jag har startat på riktigt idag, måndagar är ingen bra dag att börja på tänkte jag, men en söndag måste väl vara bra? Men, jag har så kass recept-inspiration, det känns som om det blir samma, samma, samma.... Idag har gått bra iofs, jag är nöjd med hur jag ätit. Hittills...

http://winyan.bloggplatsen.se

 
Jenny

Jenny

22 augusti 2011 14:41

Ha, ha, ha! Jag sökte på "GI-godis" på google - och hamnade här! :)
Jag ska testa dem - ser så gott ut!

http://hallongumman.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bidrottningen - 17 juni 2013 18:24


    Jodå det går neråt i vikten. :-) Tot 2,5 kg på 2 veckor. Blev ingen fastedag i torsdags, men idag! Å idag är det jobbigt! Hungrig å så jäkla sötsugen!! Hålli i! Håll i!   Helgen spenderades vid husvagnen tillsammans med "bara" ett barn (...

Av Bidrottningen - 3 juni 2013 22:33

Sitter idag och njuter av den svala luft som dragit in över oss. Det var bara FÖR varmt i helgen. Och kvavt!     Nog skall man väl prova "allt" eller hur?! Så jag har idag hoppat på det senaste(?): 5:2 "dieten" Blandat med Viktklubbs kalorirä...

Av Bidrottningen - 29 april 2013 21:52


    Bloggtrött så det förslår. Jag lever å andas. Med ett hus fullt med både barn och hundar (jo det blev 4 vovvar till slut....) är det fullt upp. Försöker hinna med lite pyssel också. Våren är på väg och med den husvagnssäsongen.    Kan ...

Av Bidrottningen - 30 mars 2013 12:00


....PÅSK!  

Av Bidrottningen - 26 mars 2013 18:54

Vikten fortsätter....UPPÅT!!!        Plussade 8 hekto i fredags!! Va f-n!!!! Surt, e det! Men jag fortsätter på min inslagna väg. I hopp om bättre resultat i framtiden! EN god maträtt är brynt blomkål med ädelost och tomater! Till det lite god ...

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards