Bidrottningen

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2010

Mat!

Av Bidrottningen - 9 oktober 2010 18:59

Jag har på prov "bestämt oss" för att testa Priolevas matleveranser. Det är med viss avundsjuka jag läst på flera olika snackställen om hur "de" i storstadsområderna länge har kunna njuta av denna service. Så när tillfälle gavs här i "obygden" *haha* hoppade jag på. -"Dyrt!!!" sa stora T. Men eftersom det är JAG som till största delen står för planering, inköp OCH tillagning av vår mat, så tyckte jag att det var upp till MIG att bestämma huruvida vi skulle nappa på detta.

Sagt och gjort.

Nu har vi fått och smakat vår första leverans av mat, och....OJ va gott! Ja till två tredjedelar gillade jag det verkligen. Den sista tredjedelen var inte så god. Lite smaklös för min del FAST jag spetsade med både purjolök och grädde. *s*

Det vi fick var ingredienser till:

Kycklinggryta med citrus och timjan. (den sista tredjedelen *s*)

Stekt torsk med krämig purjo- och fänkålssås

Tortellini med prosciutto, tomatsalsa och solrosskott. (Guldmedaljen!)


 

Här är receptet på "guldet" (inga bilder tyvärr):


4 port

4 msk olja

1 morot, riven

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 msk tomatpuré

400 g kross. tomater

1 dl vatten

2 krm örtsalt (jag tog lite midre, vanligt salt)

1/4 - ½ chili (finhackad...jag fegade och tog för lite)

1 citron (1 msk rivet skal)

6 skivor prosciutto

70 g riven parmesan (vem väger sånt?? *s*)

1 kruka basilika (jag tog mindre för basilikan jag fick var inte så fin)

1 ask solrosskott (kul  att testa!)


Börja med salsan

Skala och riv en morot, hacka löken, pressa vitlöken.

Hetta upp pannan, tillsätt olivolja och bryn försiktigt morot, lök och vitlök.

Tillsätt tomatpuré, kross tomater, vatten, salt och chili, efter smak.

Skala citronen med potatisskalare och finhacka. Tillsätt detta också.

Koka salsan 15 minuter.


Koka tortellinin enl förpackningen. Skölj solrosskotten och lägg upp i skål.

Dela prosciutton i mindre bitar och bryn dem hastigt i olja.

Lägg pastan i stekpannan, häll på salsan och blanda om.

Toppa med basilikablad och parmesan. Servera med solrosskotten.

MUMS!!


På måndag får vi ingredienser till:

Chili con carne, fullkornsris och vitkålssallad

Limelax med kokos och koriander och broccolibulgur

Avokadosoppa(!!) med dinkelknäcke och gräslökskeso


Det var lite svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att sälja in detta till barnen.  

Jag tror inte att det funkar bättre med nästa veckas mat.  



 
 
Ingegerd

Ingegerd

10 oktober 2010 21:35

Vad lyxigt det låter! Tänk om man hade det här ändå.

http://hovdamen.bloggplatsen.se

 
Carina

Carina

11 oktober 2010 07:59

Just detta har vi funderat på också i perioder.
Just nu ska vi starta upp med gi igen så nu funkar det inte, verkar praktiskt!

Vi var också på kupolen för några veckor sedan :)
Var till Kurts på mässan och stannade till på kupolen och shoppade lite :)
Kram Carina

http://skalet2001.blogg.se

 
Alle

Alle

11 oktober 2010 09:59

Låter underbart...men det skulle aldrig gå med mina kräsna barn...och sen ska vi ju inte tala om mannen...

http://www.alleswe.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jenny

11 oktober 2010 12:36

Mums! Men avokadosoppa - till huvudrätt? Ska bli spännande att höra vad ni tycker om den.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bidrottningen - 17 juni 2013 18:24


    Jodå det går neråt i vikten. :-) Tot 2,5 kg på 2 veckor. Blev ingen fastedag i torsdags, men idag! Å idag är det jobbigt! Hungrig å så jäkla sötsugen!! Hålli i! Håll i!   Helgen spenderades vid husvagnen tillsammans med "bara" ett barn (...

Av Bidrottningen - 3 juni 2013 22:33

Sitter idag och njuter av den svala luft som dragit in över oss. Det var bara FÖR varmt i helgen. Och kvavt!     Nog skall man väl prova "allt" eller hur?! Så jag har idag hoppat på det senaste(?): 5:2 "dieten" Blandat med Viktklubbs kalorirä...

Av Bidrottningen - 29 april 2013 21:52


    Bloggtrött så det förslår. Jag lever å andas. Med ett hus fullt med både barn och hundar (jo det blev 4 vovvar till slut....) är det fullt upp. Försöker hinna med lite pyssel också. Våren är på väg och med den husvagnssäsongen.    Kan ...

Av Bidrottningen - 30 mars 2013 12:00


....PÅSK!  

Av Bidrottningen - 26 mars 2013 18:54

Vikten fortsätter....UPPÅT!!!        Plussade 8 hekto i fredags!! Va f-n!!!! Surt, e det! Men jag fortsätter på min inslagna väg. I hopp om bättre resultat i framtiden! EN god maträtt är brynt blomkål med ädelost och tomater! Till det lite god ...

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards