Bidrottningen

Direktlänk till inlägg 9 januari 2010

Sötningsmedel

Av Bidrottningen - 9 januari 2010 21:57

 

För oss GI-are (och andra) finns ett sötningsmedel som inte innehåller syntetiska tillsatser. Stevia.

Hittade det här, hos t4u.se

Själv sötar jag dock med.....ja just det! Honung!  


Från Wikipedia:

Det är glykosiderna i stevia, steviosid och rebaudiosid, som ger den dess söta smak. De isolerades 1931 av två franska kemister, M. Bridel och R. Lavielle. Dessa glykosider är mellan 250-300 gånger sötare än socker. Sötman känns längre än den från socker och märks inte helt direkt. Detta gör det möjligt att framställa sötningsmedel utan kalorier, kolhydrater eller kemikalier. Då Stevia-sötningsmedel inte är tillverkade av kemikalier är de ett alternativ till de vanligare sötningsmedel (exempelvis aspartam, sackarin och sukralos).

Forskare har visat att Stevia inte påverkar blodsockret och har ett glykemiskt Index på 0. Det är därför säkert att användas även av diabetiker.

Till skillnad från aspartam, som bryts ner vid värme, så kan man även använda Stevia till matlagning (då den klarar värme bättre). Stevia finns som vätska (även smaksatt), blad, tabletter och pulver. Vill man använda Stevia till bakning är Stevian i pulverform att föredra, då bakverken blir saftigare.

Stevia har används i Japan i nästan 40 år och har över 50% av marknaden för sötningsmedel. Dock är aspartam godkänt för användning i läkemedelsberedningar enligt JP (Japanese Pharmacopoeia).

Amerikanska Food and Drug Administration (FDA) utfärdade i december 2008 ett så kallat GRAS (Generally Recognized as Safe) för användning av högkvalitativt steviaextrakt i livsmedel. Stevia är nu godkänt för användning i livsmedel i större delen av Asien, Nya Zeeland, Australien, Sydamerika och USA. Ett EU-godkännande väntas under 2010. En del forskningsrapporter har pekat på potentiella risker med Stevia, men dessa studier har inte gjorts på människor, och har inte heller senare kunnat återskapas.

Stevia-anhängare anser att påtryckningar från socker- och sötningsmedelsindustrin ligger bakom FDA:s historiskt sett aviga inställning till Stevia och menar att producenter av bla. aspartam ser det naturliga alternativet som mycket hotande och gör allt för att dölja vad kritikerna menar är "sanningen".

GI
 
 
Jenny

Jenny

10 januari 2010 14:12

Jag har hört talas om Stevia, men aldrig provat. Jag kör också med honung :)

http://hallongumman.blogspot.com

 
Kia

Kia

10 januari 2010 16:51

Japp, det blev träning med Blossom, men jag kommer att göra ett eget program istället.
Det har varit dåligt med promenader för mig oxå, nu när det varit så kallt. Fast idag var det plusgrader och det var härligt att komma mig ut i friska luften. Har saknat det :))
Peppkramar Kia

http://kiasviktresa.blogspot.com

 
Mia

Mia

10 januari 2010 19:27

Jag vet inte om jag klarar att söta lite, iaf inte på ett tag kanske, jag kommer att bli så satans sugen på sötsaker då....

Nja, jag har ingen jägarexamen, än... men som uppvuxen i jägarfamilj har jag ju en liten annan relation till rovdjur och vargar. Vilket jag inte vet om det egentligen är försvarbart, därför är jag så kluven. Jag är ju för mångfald i naturen, men det är inte så himla roligt att gå runt i skogen och plocka svamp eller liknande och veta att det just då går runt en stor varghane i skogen också. Bekanta till mig stod öga mot öga mot honom med ungefär 25 meter mellan sig och honom. Säkert oerhört spännande och fascinerande, men de är ju inte så rädda för människor som de borde vara. Ska vargarna föröka sig fritt, vad händer då? Ja, det är iaf en fråga som väcker livliga diskussioner! Jag tycker att man inte vet vem man ska lita på när det gäller information heller.... Jaja, jag antar att det där löser sig, utan att jag behöver ta ställning förstås! :-)

http://winyan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bidrottningen - 17 juni 2013 18:24


    Jodå det går neråt i vikten. :-) Tot 2,5 kg på 2 veckor. Blev ingen fastedag i torsdags, men idag! Å idag är det jobbigt! Hungrig å så jäkla sötsugen!! Hålli i! Håll i!   Helgen spenderades vid husvagnen tillsammans med "bara" ett barn (...

Av Bidrottningen - 3 juni 2013 22:33

Sitter idag och njuter av den svala luft som dragit in över oss. Det var bara FÖR varmt i helgen. Och kvavt!     Nog skall man väl prova "allt" eller hur?! Så jag har idag hoppat på det senaste(?): 5:2 "dieten" Blandat med Viktklubbs kalorirä...

Av Bidrottningen - 29 april 2013 21:52


    Bloggtrött så det förslår. Jag lever å andas. Med ett hus fullt med både barn och hundar (jo det blev 4 vovvar till slut....) är det fullt upp. Försöker hinna med lite pyssel också. Våren är på väg och med den husvagnssäsongen.    Kan ...

Av Bidrottningen - 30 mars 2013 12:00


....PÅSK!  

Av Bidrottningen - 26 mars 2013 18:54

Vikten fortsätter....UPPÅT!!!        Plussade 8 hekto i fredags!! Va f-n!!!! Surt, e det! Men jag fortsätter på min inslagna väg. I hopp om bättre resultat i framtiden! EN god maträtt är brynt blomkål med ädelost och tomater! Till det lite god ...

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards