Bidrottningen

Alla inlägg under januari 2011

Av Bidrottningen - 12 januari 2011 21:19

 


Hej och hå. Känner mig som värsta hurtbullen nu. *s* Tog en promenad....nej det blev en POWERwalk faktiskt, på 30 minuter med vovven.

Jag fick nåt ryck och KÄNDE för att ta några joggingsteg på promenaden. Benen kändes så lätta att det bara blev så. *s* Jaaa.. det var ingen lång sträcka....100-150 meter kanske, men jag gjorde det 3 gånger under promenaden!!  

Och då skall ni veta att jag är en jogginghatare av stora mått!! Jag AVSKYR allt vad jogging heter. Har haft mina "ryck" i yngre dar då jag skulle försöka börja jogga några gånger i veckan. Det slutade alltid efter två vändor på 2.5 km´s slingan, med blodsmak i munnen. Usch å fy!


Kanske jag är äldre och visare???   Skullentetrooode!

Det var nog musiken i öronen. Jag säger bara en sak: Spotify i mobilen!! VILKEN uppfinning!!!  

Av Bidrottningen - 11 januari 2011 22:30

 

Nu har jag haft några dagar då jag varit....ÄR hungrig....ofta...inte hela tiden men nästan. Klarar jag bara mig igenom detta så.....

Efter min tid med LCHF (som jag inte klarade av...åt nog för mycket av det goda*s*) så VET jag att fett mättar. Kanske måste ta in mer fett och äta mindre av annat....

Av Bidrottningen - 10 januari 2011 08:41

En veckas "rivstart" gav MINUS 1.7 kg!! Tjohoo!!  


Kaloriintag v 1

Må - 1339

Ti - 1583

On - 1587

To - 1657

Fr - 1687

Lö - 1808

Sö - 1804


Motion

Ti - CT30 min

On - Prom 20+25 min

Fr - CT 27 min

Sö - CT 25 min

Av Bidrottningen - 9 januari 2011 15:58

 

Hittade detta i en gammal LagaLätt. (nr 6 2010)

Rotfruktbearnaise, 6 port a 108 kcal

400 g  morötter

400 g palsternacka

1 gul lök

1 kruka dragon

3 mak vitvinsvinäger

1 dl vatten

25 g smör

1 tsk salt

1 krm nymalen svartpeppar


Skala och skär morot och palsternacka i mindre bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten (ca 20 min). Häll av.

Skala och hacka löken. Knipsa av dragonkvistarna.

Koka lök och dragonkvistar i vinäger och vatten till all vätska kokat bort. Plocka bort dragonen. Mixa lök morot, palsternacka och smör i en blender el m stavmixer. Serveras ljummen.


Man får ner kalorihalten med 30 kcal om man tar bort smöret.

Tror det kan funka ändå.

Av Bidrottningen - 9 januari 2011 15:45

 

Jag ändrade lite i originalreceptet. Det blev SÅ gott!!

Vinskinka med potatis (och morötter)

4 port a 424 kcal


400 g rökt skinka (jag valde vanlig smörgåspåläggsskinka, oj långt ord *s*)

4 dl lättcremefraiche

½ dl chilisås

(eg 3/4 dl vin men jag hade bara vinäger, tog 1 msk men det kan nog kvitta)

salt och peppar

mitt tillägg:

rödlök i skivor

riven ingefära


500 g potatis och 4 normalstora morötter, rostas i ugnen med lite olivolja och salt


Rulla skinkskivorna med några rödlöksbitar och lite riven ingefära (behövdes inte mycket, en liten, liten nypa bara). Blanda creme fraiche, chilisås och kryddor (+ ev vin). Klicka över rullarna. In i ugnen ca 200 grader 10-15 minuter.


MUMS!!!!

Av Bidrottningen - 9 januari 2011 14:42

Ny vecka i morrn, ny matlista


Mån - Fish´n chips och cremefraiche-bea.

tis - Thaiköttbullar

ons - Kabanoss och coleslaw

tor - Lasagne

fre - Pasta och sås på pancetta tomat och tonfisk

lör - Briefyllda kycklingfiléer

sön - Vilda järpar


Tjuvvägde mig i morse.....blev på bra humör!!  

(Officiell vägdag: måndagar)

Av Bidrottningen - 8 januari 2011 15:04

Kvällens middag blir

 


Parmesanfylld kycklingfilé med potatisterrin

4 portioner a 425 kcal, 39% protein, 14 % fett, 47% kolhydrater


500 g kycklingfilé (eg lårfiléer)

salt och peppar

4 msk riven parmesanost

2 dl matl.grädde max 7%

1 msk kycklingfond


Terrin

1 kg potatis (tunt skivad)

2½ dl passerade tomater

1 tsk grönskasfond

1-2 hackade vitlöksklyftor

1 msk franska örter, torkade

salt och peppar


Lägg potatisen i en ugnsform. Koka upp tomat, fond, vitlök och örter. Låt sjuda några minuter. Krydda. Häll detta på potatisen. In i ugnen, 175 grader, 45-55 minuter.


Dela filéerna (eftersom jag gör på bröstfiléer), strö på osten och vik ihop dem. Ställ dem tätt packade i en form. Stek i ugnen 125 grader, 20 minuter. Slå sedan på grädde och fond, grädda i 175 grader ytterligare 10 minuter.


Här får man väl trixa lite eftersom potatisen skall gå i hetare ugn. Kanske köra allt samtidigt men lägga på folie på kycklingen den första tiden.

Få se hur jag gör.


Av Bidrottningen - 7 januari 2011 22:46

Förvånade mig själv genom att kliva upp på crosstrainern så sent som kl 21!!

27 minuter fick jag ihop. De sista minuterna "jobbade jag ihop" med Tina Thörner, som dansade på tv. Hon och Tobias blir mina favoriter!!  


Ha en bra fredagskväll!!

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Skapa flashcards