Bidrottningen

Alla inlägg under oktober 2010

Av Bidrottningen - 16 oktober 2010 23:30

Idag har vi bevistat en handbollscup för skolklasser. Stora A och delar av hans klass var med, precis som förra året. Men denna gång kom de "bara" till kvartsfinal. Stora A stod i mål i år. Det gillade han!

 

Av Bidrottningen - 15 oktober 2010 23:26

Kikade in hos Altheas Mix i onsdagskväll. Och hej svejs, så fick jag ett TREVLIGT paket i lådan redan idag!! *tack för det!!*  

SÅ mysiga stämplar! Det blev en Fiskars punch också, men den ville inte vara med på bild. *s*


Och shoppar man där så får man trevlig bonus, i paketet! Snacka om SERVICEminded!! Något får mig att tro att jag registrerat mitt pers.nr där också. *s*

Så ni förstår nog att jag knåpat ihop lite alster ikväll. Som jag såklart inte hunnit fota. Återkommer med foton för er som är nyfikna! 

Av Bidrottningen - 15 oktober 2010 23:25

Jag har smygbörjat julen. Hittade denna goding på Ica häromdagen!  

 

Jul
Av Bidrottningen - 9 oktober 2010 18:59

Jag har på prov "bestämt oss" för att testa Priolevas matleveranser. Det är med viss avundsjuka jag läst på flera olika snackställen om hur "de" i storstadsområderna länge har kunna njuta av denna service. Så när tillfälle gavs här i "obygden" *haha* hoppade jag på. -"Dyrt!!!" sa stora T. Men eftersom det är JAG som till största delen står för planering, inköp OCH tillagning av vår mat, så tyckte jag att det var upp till MIG att bestämma huruvida vi skulle nappa på detta.

Sagt och gjort.

Nu har vi fått och smakat vår första leverans av mat, och....OJ va gott! Ja till två tredjedelar gillade jag det verkligen. Den sista tredjedelen var inte så god. Lite smaklös för min del FAST jag spetsade med både purjolök och grädde. *s*

Det vi fick var ingredienser till:

Kycklinggryta med citrus och timjan. (den sista tredjedelen *s*)

Stekt torsk med krämig purjo- och fänkålssås

Tortellini med prosciutto, tomatsalsa och solrosskott. (Guldmedaljen!)


 

Här är receptet på "guldet" (inga bilder tyvärr):


4 port

4 msk olja

1 morot, riven

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 msk tomatpuré

400 g kross. tomater

1 dl vatten

2 krm örtsalt (jag tog lite midre, vanligt salt)

1/4 - ½ chili (finhackad...jag fegade och tog för lite)

1 citron (1 msk rivet skal)

6 skivor prosciutto

70 g riven parmesan (vem väger sånt?? *s*)

1 kruka basilika (jag tog mindre för basilikan jag fick var inte så fin)

1 ask solrosskott (kul  att testa!)


Börja med salsan

Skala och riv en morot, hacka löken, pressa vitlöken.

Hetta upp pannan, tillsätt olivolja och bryn försiktigt morot, lök och vitlök.

Tillsätt tomatpuré, kross tomater, vatten, salt och chili, efter smak.

Skala citronen med potatisskalare och finhacka. Tillsätt detta också.

Koka salsan 15 minuter.


Koka tortellinin enl förpackningen. Skölj solrosskotten och lägg upp i skål.

Dela prosciutton i mindre bitar och bryn dem hastigt i olja.

Lägg pastan i stekpannan, häll på salsan och blanda om.

Toppa med basilikablad och parmesan. Servera med solrosskotten.

MUMS!!


På måndag får vi ingredienser till:

Chili con carne, fullkornsris och vitkålssallad

Limelax med kokos och koriander och broccolibulgur

Avokadosoppa(!!) med dinkelknäcke och gräslökskeso


Det var lite svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att sälja in detta till barnen.  

Jag tror inte att det funkar bättre med nästa veckas mat.  



SW

Av Bidrottningen - 8 oktober 2010 17:47

Lilla V var SÅ cool när han åkte till Star Warsmaskeraden/kalaset, nyss.

Och nöjd var han. Undrar bara hur mycket av "masken" som sitter kvar när han kommer hem! *s*

 

Av Bidrottningen - 8 oktober 2010 17:43

Bjuder på några scrappade alster som är ganska nygjorda

     


Av Bidrottningen - 8 oktober 2010 12:52

Jag har blivit faster!!  

Barnen har fått en kusin!

Idag kl 10.25 föddes en liten tjej på Falu BB. Dotter till stora T´s bror och sambo.


SÅ kul med en bebis i släkten igen!!

Av Bidrottningen - 2 oktober 2010 16:28

Ett dygn som barnfria. Vad gör man då?

Äter gott, sover länge och tar sen en tur på stans stora köpcentrum, Kupolen. *s*

Inköp av lite av varje. Inomhusskor till pojkarna. Stora A lyckades med konststycket att tappa bort sitt par redan första skolveckan. *humhum*  och Lilla V har vuxit i sommar. *s*


En sväng in på Panduro också. Köpte bl a en klockstämpel.

Sen var jag tvungen att testa Emma S Wiklunds nya(?) hudvårdsserie.

Dessa två fick följa med hem.

Ja vad säger man? Somna rynkig och vakna slät. Kan det BLI bättre. Och det utan stygn och blåmärken.   

 


Men först måste man tvätta sig noga! 


Jag återkommer när jag testat produkterna ett tag!

Nu skall jag invänta mannen(som smet iväg på Folkrace) pojkarna(som är på bio med farmor) sen blir det pizza till kvällsmat!  

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards