Bidrottningen

Alla inlägg under september 2009

Av Bidrottningen - 18 september 2009 09:20

Så var det helg igen då.....om några timmar :-))

Lilla V´s feber har gått ned och har nu "bara" 37,8...utan Panodil i kroppen. Det går åt rätt håll! Skönt. Och själv har han tröttnat på att vara hemma. Tur att mamma fixade hem läxböcker så han har lite att pyssla med. *hehe*


Några recept från matlistan önskades:

Stuvad vitkål från Airams matblogg


Foliepaket med parmakyckling (från BBC Food, programmet Heavens Kitchen)

4 port


4 kycklingfiléer

4-8 skivor parmaskinka

4 tsk dijonsenap

1-2 vitlöksklyftor

en bit purjolök (~20 cm)

smörklickar

2 dl vitt vin

9-12 salviablad

salt och peppar


Lägg 1-2 (beroende på storlek) skiva skinka på en bit alu.folie

Lägg på en kycklingfilé, krydda.

Bred på senap, lägg på några skivor vitlök.

Linda in allt med skinkan och lägg sedan på salvian, purjolök och några smörklickar runt filéen.

Häll på ca ½ dl vin.

Vik ihop folien och nyp till så att inget läcker ut.. Ta dubbla lager folie "just in case".

Hit hade jag skrivit ned receptet (från tvn).

Resten är.....gissningar. *s*

In i ugnen...200 grader (?) i X antal minuter. Hur lång tid kan det ta för filéerna att bli färdiga?

25-30 minuter?

Servera med smaskiga tillbehör och ett glas rött!

Visst låter det gott!!!?!

Hittade ju fler recept från samma kock i länken ovan så jag skall leta lite mer nu! :-))


Ha en underbart skön helg!

Skulle bli soligt här hela helgen så vi skall nog vara ute! Kanske köpa oss lite lökar och peta ner inför nästa säsong.




Mat

Av Bidrottningen - 16 september 2009 16:31

Att vara sjuk kan ge lite förmåner. T ex glass med chokladsås till....LUNCH!Skrattande

 


När jag ändå är hemma så passar jag på att leta nya recept på nätet och få ihop en hyfsad matlista. Sen har jag hunnit med att provbaka en typ av LCHF-kex. Innehållande ost, solrosfrön och äggula.

 


Jag gjorde nog lite för tjocka klickar men resultatet blev godkänt (av mig själv) ändå.

 

Däremot är jag inte så duktig på att fotografera! *s*


Matlistan ser ut såhär:

Ons: Vilda järpar med viltsås (ja Jennys utmaning. Jag bara MÅSTE testa dem!)

Tors: Baconlindad falukorv med blomkålsmos

Fre: Tacos

Lör: Foliepaket med parmakyckling

Sön: Ligger öppet än så länge

Mån: Rödspätta

Tis: GI-pytt

Ons: Fläskkorv m rödkål (julen är snart här! ;-))

Tor: Isterband och mozarellastuvad vitkål

Fre: Köttfärsgratäng


Uj va jag blev hungrig! :-))


Av Bidrottningen - 15 september 2009 22:25

ÄNTLIGEN lyckades jag göra en direktlänkning! (Millas mat)

TACK för det telever......bloggplatsen!Cool

Av Bidrottningen - 15 september 2009 22:20


Här kommer en smaskig(?) matutmaning till dig, Jenny:

Vilda järpar med viltsås

 4 port

500g Köttfärs

10 Krossade enbär

3msk Lingonsylt (lågkalori) alternativt lingon

1 Gul lök

1dl Grädde

1 Ägg

Salt & Peppar

Finhacka löken och fräs den mjuk (men inte brun!) i smör. Lägg över i en bunke. Lägg även i de krossade enbären och lingonsylten. Ha i köttfärs, grädde, ägg, salt och peppar. Arbeta färsen tills allt är väl blandat. Forma till järpar och stek dem (ge dem bara stekyta) i smör på medelvärme. Lägg i ugnsform.


Viltsås

4 port

2,5dl Grädde

2msk Koncentrerad vilt -och kantarellfond (alternativt vilt eller kalvfond)

2msk Lingonsylt (Lågkalori, om du vill vara noga)

Timjan och Svartpeppar

Blanda såsingredienserna väl och häll över järparna.

Kör i ugn 225grader i ca 20 minuter.


Recept och bild lånade från Millas mat



Av Bidrottningen - 15 september 2009 10:42

Har lite tid över nu då jag är hemma med en (ganska pigg) febersjuk lilla V.Skäms

Får väl se hur många av oss som följer i hans spår. Det hostas ju och nyses ganska friskt(??) omkring oss.


Ja så hade vi då besökt husvagnsmässan i Jönköping. "Been there, done that" är väl vad jag kan säga. Eftersom vi inte är ute efter en ny vagn så var det inte så mycket som lockade. Vi kommer inte att besöka mässan nästa år. SÅ kul var det inte.


Grännastrandens campingplats där vi ställde vagnen var väl "okej". Badplatsen var nog härlig i somras när det var varmt, men så mycket i övrigt för barnfamiljer tyckte vi inte att det var. Någon enstaka lekplats bara. Själva campingen var som att campa på en fotbollsplan. Öppet och kalt!


Med oss hem fick vi i alla fall några polkagrisar. Fattas bara annat!Skrattande



NTF (tror jag det var) hade en monter på mässan. Lite ruskigt var det att se. Och synd om älgen (som nog var en fd älg...uppstoppad i undervisningssyfte)


   



Av Bidrottningen - 10 september 2009 21:20

 


Så var det snart helg igen då. Skönt!

VÄLDIGT skönt...och barnfritt! :-))

Vi tar husvagnen och drar ner mot Jönköping i morgon för att på lördag dra på oss svininfluensan bland alla tusentals besökare på Husvagnsmässan på Elmia. *s*

Jag ryser lite när jag tänker på HUR MYCKET FOLK det kommer att vara där!

Jag är lite....inte folkskygg.... men..... jag brukar skylla på mina sydnorrländska (ja Hälsingland räknas väl dit?!) gener. Säga att jag har "lappblod" i ådrorna, då fattar ni va??!! (Ja, Du Lena, VET vad jag menar! *s*)

Varför trängas om man inte BEHÖVER?

Varför handla på Ica MAXI en fredag kl 17 när man KAN göra samma sak på onsdag kl 15??!!


Men det stora är väl att vi åker med husvagnen UTAN barn för första gången! Annorlunda.

Vi skall ta en sväng förbi en tänkbar vintercamping också. Jag har blivit lite sugen på att testa det. Varför gömma undan husvagnen över vintern, nu när vi köpt den??!!


På tal om husvagnen:

Ett tips till alla (OCH mig själv!)

Glöm INTE soppåsen i husvagnen ett par veckor.....det blir en hel jä-la massa BANANFLUGOR då!!!!

De överföll mig när jag öppnade dörren till husvagnen idag. Det tog ett tag men jag tror jag fick ut alla.

Och de är så svåra att smälla till också, fast de är slöa!

Öppnade takluckorna och några fönster. Det funkade. *s*


Ha en skön helg alla!!

Av Bidrottningen - 9 september 2009 19:35

Jamen hur skall det nu gå? Vem skall kunna överträffa gårdagens "hit"?

Jag säger bara: Jon Sidenius!!


Hör här:

http://tv4play.se/noje_och_humor/idol?videoId=1.1191095&selId=1.924472&currPage=5

Av Bidrottningen - 8 september 2009 21:32

Så har jag då försökt mig på en enklare variant av "header". Vad tycks? Cool

Gjorde den lite snabbt i Illustrator, men att sen spara den i jpeg-format var lite marigare. Har glömt det mesta jag lärde mig på DTP kurserna jag gått...för lääänge sedan. Synd! Kanske borde ta fram böckerna igen.

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards