Bidrottningen

Direktlänk till inlägg 25 juni 2009

Matutmaning nr 3

Av Bidrottningen - 25 juni 2009 21:52

Nu Jenny har jag kommit på vad jag skall utmana dig med!:-))

Det blir en efterrätt. Från bloggen Raringens vegetariska LCHF.


Ostkaka   4 stora/8 små portioner


500 g keso
100 g mascarpone
8 ägg
4 dl grädde
2-3 rivna bittermandlar
1-2 krm vaniljpulver
1 dl mandelflarn

Gör såhär

Sätt ugnen på 200 grader.

Häll keson i en sil och låt den rinna av eller skölj den under rinnande vatten. Blanda kesokornen med ägg, grädde, mascarpone, vaniljpulver och riven bittermandel. Mascarponen och grädden blandas med fördel först med varandra eftersom mascarpone är ganska tjockt.

Häll i en form och strö över mandelflarn.

Grädda i mitten av ugnen i 20-30 minuter eller tills kakan fått lagom med färg.

Servera med vispad grädde och ex.vis hallon.


Not. Jag har läst mig till att den blir lite vattning även om man silar keson, så det bästa är att göra den på morgonen (yeah right och vem har tid/ork med det?? *s*) alt. att göra den kvällen dagen innan man skall äta den. Då skall vätskan ha "gått in".


PS Jag testar nog den själv också i helgen! Verkar SÅ god!


 
 
Jenny

Jenny

26 juni 2009 13:33

Ostkaka - det är smaskens det! :)
Jag har provat en gång tidigare att göra egen och då gick det inte alls bra - smakade bara salt. Men i det här receptet finns ingen salt så det ska bli kul att testa igen :)

Jag har lagt ut din utmaning nu. Jag hittade en jättebra lathund/snabbkurs i LCHF. Jag har länkat till den hos mig - kolla får du se - passar jättebra att ha på kylskåpet som guide.

Trevlig helg!

http://hallongumman.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bidrottningen - 17 juni 2013 18:24


    Jodå det går neråt i vikten. :-) Tot 2,5 kg på 2 veckor. Blev ingen fastedag i torsdags, men idag! Å idag är det jobbigt! Hungrig å så jäkla sötsugen!! Hålli i! Håll i!   Helgen spenderades vid husvagnen tillsammans med "bara" ett barn (...

Av Bidrottningen - 3 juni 2013 22:33

Sitter idag och njuter av den svala luft som dragit in över oss. Det var bara FÖR varmt i helgen. Och kvavt!     Nog skall man väl prova "allt" eller hur?! Så jag har idag hoppat på det senaste(?): 5:2 "dieten" Blandat med Viktklubbs kalorirä...

Av Bidrottningen - 29 april 2013 21:52


    Bloggtrött så det förslår. Jag lever å andas. Med ett hus fullt med både barn och hundar (jo det blev 4 vovvar till slut....) är det fullt upp. Försöker hinna med lite pyssel också. Våren är på väg och med den husvagnssäsongen.    Kan ...

Av Bidrottningen - 30 mars 2013 12:00


....PÅSK!  

Av Bidrottningen - 26 mars 2013 18:54

Vikten fortsätter....UPPÅT!!!        Plussade 8 hekto i fredags!! Va f-n!!!! Surt, e det! Men jag fortsätter på min inslagna väg. I hopp om bättre resultat i framtiden! EN god maträtt är brynt blomkål med ädelost och tomater! Till det lite god ...

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards