Bidrottningen

Alla inlägg under april 2009

Av Bidrottningen - 19 april 2009 21:27

Nää. Det är nog inte meningen att vi SKA åka iväg med barnen.

Helgen har varit mysig med god mat, MEN........

I morse vaknade jag och hörde stora A säga: Jag mår illa.

Behöver jag säga nåt mer??? Nu var det en väldigt "lätt lightversion" av nån magåkomma men ÄNDÅ!!!!! Det blev till att packa ihop, äta frukost i omgångar köpa "bakteriefylld" fil till stora A och åka hem. Inget IKEA eller  mera shoppande på hemvägen. :-((


Att han sen var pigg och alert redan i bilen ut ur Stockholm är en annan visa. Men man undrar: MÅSTE det bli så här jämt?? Är det lika bra att avboka Legoland i sommar?? *suck*


Jag återkommer med mer bilder de närmaste dagarna. Som försmak får ni se min förrätt båda dagarna. SÅ underbart gott!!!


Och det ÄR "GI". (Bortsett från brödbitarna i överkanten) Kan vara bra att lägga på minnet för i morgon Jenny börjar:VMV (Väck Med Valkarna ;) Och nu MÅSTE de bort!!!!

Av Bidrottningen - 16 april 2009 21:23

Ne skulle inte tro det med barnen "i släptåg". *s*


Vi drar söderut och kikar på dinosaurer, djur och annat kul i STORstan!


Vi hörs snart igen!

Kram på er!

Av Bidrottningen - 15 april 2009 21:38

Det finns en ganska logisk förklaring till mitt bloggnamn. Kanske någon av er undrat över detta??


Vi har bikupor på vår gård, just nu är de tyvärr tomma då våra små samhällen inte klarade sig denna vinter. Vi har som mest haft 10 kupor på gården (som inte är stor....ca 800 kvm i ett villaområde) varav två stycken först var utplacerade på annat ställe. De två blev tyvärr vandaliserade så vi var tvugna att ta hem dem igen. *MUTTER*


De slaskiga vintrarna med ömsom kallt och varmt väder gör att det blir fuktigt och kallt i kupan. Vilket i sin tur gör att bina dör. Så vi har förlorat några samhällen varje år. (Nu är vi på jakt efter nya fullstora samhällen för vi saknar de små gynnarna *s*.)


Honungen utvinns ur vaxkakan, som sitter i en träram i kupan (lådorna). Dessa ramar (ca 10 st/låda) sätter man i en sk slunga. Den funkar ungefär som en centrifug och honungen slaungas ut ur cellerna och rinner ner i slungan. Vi har suttit MÅNGA timmar i köket och slungat honung. Men gott är det!


För att kompensera bina för den honung vi tagit får de tillskott i form av sockerlösning i en speciell låda som ställs ovanpå kupan. Ur den "tillverkar" bina ny "honung" som de har som vinterfoder. Men man får inte göra detta för sent på säsongen.


Ett fullstort samhälle består av en drottning en massa (ca 50 000) arbetsbin (honor hela bunten, vad trodde ni! *s*) och en handfull ( ca 5000) drönare (Hanar!!). Drottningen parar sig i unga "år" med ett antal drönare ute i omgivningarna och spenderar sen resten av livet med att lägga ägg som en del av arbetsbina tar hand om. Drönarna gör inget annat än käkar av kupans honung och är ute och letar drottningar att para sig med. Men...på hösten går de en gruvsam död till mötes då "drönarslakten" inträffar. (Törs man lägga in ett litet elakt *hehe* där???).


Det var en liten kort (?) berättelse om våra vänner i trädgården. Det finns massor att tillägga och kanske något fel smugit sig in men det är i stort så här det funkar.


För den som vill veta mer så kika på länken nedan:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bisamh%C3%A4lle


Biodlaren på bilden är stora T.


Av Bidrottningen - 13 april 2009 17:53

Idag var det ett avbrott i solskenet. Mulet och lite regn. Men det hindrade inte oss från att vara ute och promenera. Stora T är bortrest igen och kommer hem i morgon så nu är det JAG som regerar ensam! *hehe*


Fick sån baklust så jag tog upp lite surdeg ur frysen och gjorde några "frallor". Nu var kanske surdegen lite för gammal så jäsningen blev i minsta laget men jag tror brödet blir gott ändå. Blandade i lite av varje, några fikon, några torkade aprikoser, lite lin- och solrosfrön. Och mesta delen mjöl var fullkorns dinkel. Nyttigt som 17, med andra ord! :-))


Nu skall jag köpa hem mer rågmjöl så jag kan köra igång en ny omgång med surdeg. Det blir så god smak på brödet då!


Och sen måste jag ta tag i GI-andet igen PÅ ALLVAR! Valkarna verkar ha förökat sig, hur 17 DET nu har gått till???!!!! :-/


HA en skön röd måndag!

Av Bidrottningen - 10 april 2009 19:47

Solen har lyst och värmt oss idag. Det har inneburit att vi bara "måste" vara utomhus. Och har man hus så har man jobb!! *s*

Vi ägnade dagen åt att rensa i uthus. Släpkärran blev fylld men det är bara början!! Pojkarna har åter igen varit ute på cykelturer i grannskapet och lilla M sysselsatte sig med vattnet och den kletiga sanden i sandlådan.


Måste även ta tillbaka min kommentar häromdagen att stora A inte gjorde påskpyssel i skolan! Jag visar här stolt upp en tupp han knåpat ihop!


Ha det gott alla!!

Av Bidrottningen - 9 april 2009 21:36

Innan bröderna kom hem från skolan passade lilla M och jag på att ha lite tjejtid ihop. Vi var på Ica MAXI på förmiddan och köpte bla två flaskor nagellack. Dessa nyttjade vi sedan tillsammans med en tidigare inköpt flaska.

Lilla M visste precis vilken färg hon ville ha så idag köpte vi orange och blått! Tidigare har jag köpt en rosa (lite neonrosa). Hon blev väldigt nöjd! Själv tog jag bara ett ofärgat lack *s*


Godiset har strömmat hit iform av påskägg till barnen, från mormor och goda vänner så jag vet inte om jag ens behöver fylla barnens påskägg "från mamma och pappa" med godis. Kanske räcker med de små leksaker jag köpt. *s*


Ha det gott allihop!

Av Bidrottningen - 8 april 2009 22:23

........vi lägger inte så mycket krut på den högtiden. Lite ris med några fjädrar i och sen barnens egenhändigt ihoppysslade påsksaker. Det räcker. Jag lägger däremot ner MYCKET mer energi och funderande på julen! Ni som läst här ett tag VET det redan! *s*


Jag bjuder i alla fall på Lilla M´s lila kyckling och lilla V´s fina höna. Stora A går ju i skolan så där blir det inget pyssel som tas med hem och stora R ja....hon e ju i andra halvan av tonåren så pyssel..... fnyyys-er hon åt. *s*

Av Bidrottningen - 7 april 2009 18:18

...det har vi inte hunnit bli ännu! Och gräset behöver mer värme för att torka upp (som ni kan se på bilden)!


Ett utvecklingssamtal är avklarat också på stora A´s skola. Tycker att de inte är annat än utvecklingssamtal. Kanske blir så med 4 barn?? *s*


Jag "sörjer" att serien "Annorlunda familjer" nu är slut. Har varit kul att följa de tre familjernas vardag med många barn. Inte mycket annat att se på "dumburken". Men nu är det ljusare på kvällarna så det blir väl till att vistas mer och mer ute i naturen.


Kramar!

Presentation

Jojo 19981219 - 20110308

 

Djurskyddsföreningen NeverNeverLand

Yes please

 

Blog candy

 


  

Blinkies

ISO 9001 Training ISO 9001 Training Food_and_Drink Blinkies Free Smileys ISO 9001 Training TV Blinkies Free Smileys Free Avatars

Utmaningar/Challenges

 

 

 

Kategorier

Kalender

Senaste inläggen

Arkiv

Uppdaterade scrapbloggar

Tidigare år

Länkar

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Skapa flashcards